Foto: Pietari Purovaara

Das Akkordeon ist eines der Instrumente, das seinen Platz sowohl in der klassischen Musik, als auch in der Volksmusik und in zeitgenössischen Werken hat. Wie entstand deine Faszination für das Akkordeon?
Das Instrument hat mich schon seit meiner frühesten Kindheit interessiert. Ich erinnere mich, dass ich bei meinen Eltern bereits als Dreijähriger nach einem Akkordeon gefragt habe und mit 5 Jahren habe ich dann Lektionen an der Musikschule von Lappeenranta begonnen. Das Akkordeon feiert dieses Jahr sein 200-jähriges Jubiläum und so bin ich umso glücklicher, dass das Instrument auch im nächsten Jahrhundert seines Bestehens zeitgemäss bleibt.

Wenn wir schon von Volksmusik sprechen, konntest du bereits mit der Schweizer Volksmusik und deren Einsatz des Akkordeons Bekanntschaft machen?
Selbstverständlich ist mir die Schweizer Volksmusik ein Begriff! Ich finde sie sehr facettenreich und obwohl ich selbst noch nichts in diesem Stil gespielt habe, hoffe ich sehr, während meiner Reise die Gelegenheit zu haben, mir ein Konzert anzuhören.

Wir freuen uns auf die Schweizer Tournee, die am 01. Oktober 2022 beginnt. Worauf darf sich das Publikum freuen?
Im Mittelpunkt der Konzerte steht die Uraufführung von Kalevi Ahos Akkordeonsonate. Aho gehört ohne Zweifel zu den gefragtesten Komponisten unserer Zeit und so fühle ich mich sehr geschmeichelt, sein Werk uraufführen zu dürfen. Kalevi Aho wird in Biel und Zofingen selbst anwesend sein. Das Programm wird ergänzt durch eine vielfältige Auswahl klassischer Musik von französischer Barockmusik, über Bach zu Schostakowitsch. Ich bin sehr begeistert vom Konzertprogramm und glaube, dass die unterschiedlichen Werke von Anfang bis Ende einen eindrücklichen Spannungsbogen bilden.

In deiner Laufbahn als Dirigent und Akkordeonvirtuose hattest du bereits zahlreiche Gelegenheiten mit namhaften Komponisten und Orchestern zusammenzuarbeiten. Gibt es in dieser Beziehung Wünsche und Träume für die Zukunft?
Nach der Tournee ist mein nächstes grosses Projekt die Aufnahme meines Soloalbums im Dezember. Auf die Platte kommt unter anderem auch Jean-Philippe Rameaus wunderbar melodische Barockmusik, die auch an den Schweizer Konzerten zu hören sein wird. Auf die Aufnahmen freue ich mich sehr. Der Frühling wird weitere interessante Projekte bringen, zu denen ich hoffentlich bald mehr sagen kann. Von der Zukunft erhoffe ich mir, dass ich weiterhin mit Weltklasse-Musikern zusammenarbeiten darf und Musik machen kann, die die Menschen berührt und bewegt.

Janne Valkeajoki (1992) ist Akkordeonist und Dirigent aus Lappeenranta. Er hat an der Sibelius-Akademie in Helsinki und an der Hochschule für Musik in Würzburg studiert. 2021/2022 war er einer der sechs Akademist*innen an der Conductors’ Academy von Paavo Järvi an der Tonhalle Zürich. Janne Valkeajoki hat unter anderem bereits Solowerke und Konzerte von Magnus Lindberg, Kalevi Aho und Aulis Sallinen uraufgeführt und ist an zahlreichen finnischen und internationalen Festivals aufgetreten. Als Solist hat er mit den Stadtorchestern von Lappeenranta, Jyväskylä und Mikkeli sowie dem Ostbottnischen Kammerorchester und dem Radio-Sinfonieorchester gespielt. 2021 erschien Valkeajokis Debutplatte, «Magnus Lindberg: Complete Works for Accordion» (NEOS Music), die weltweit hervorragende Kritiken bekam und von RondoClassics zur Platte des Monats August 2021 auserwählt wurde.

jannevalkeajoki.com

Harmonikka on soitin, joka soveltuu klassiseen musiikkiin, mutta myös kansanmusiikin ja nykymusiikin säveliin. Mistä innostus harmonikkaan alkoi?
Harmonikka kiehtoi minua jo aivan pienestä lapsesta saakka. Muistan kuinka jo kolmevuotiaana toivoin vanhemmiltani omaa harmonikkaa, ja 5-vuotiaana aloitin soittoharrastuksen Lappeenrannan musiikkiopistossa. Harmonikka viettää tänä vuonna 200-vuotis juhlaansa ja olenkin erittäin iloinen, kuinka se soittimena pysyy ajankohtaisena edelleen vuosisadasta toiseen.

Kansanperinteestä puheen ollen, tunnetko sveitsiläistä kansanmusiikkia, jossa harmonikalla on myös merkittävä rooli?
Tietenkin! Sveitsiläinen kansanmusiikki on upean rikasta ja vaikka en ole sitä itse soittanutkaan odotan innolla, jos matkani aikana pääsisin sitä jonnekin kuulemaan!

Sveitsin kiertue on vuorossa nyt lokakuussa. Mitä yleisö voi konsertilta odottaa?
Konserttien yksi tärkeimmistä teoksista on Kalevi Ahon uuden harmonikkasonaatin maailman kantaesitys. Aho kuuluu ehdottomasti maailman kysytyimpiin nykysäveltäjiin ja olen otettu, että pääsen teoksen kantaesittämään. Hän saapuu myös itse paikalle Bieliin ja Zofingeniin.
Muuten ohjelmassa on monenlaista klassista musiikkia aina ranskalaisesta barokkimusiikista Bachin kautta Shostakovitsiin. Olen erittäin innoissani ohjelmasta ja uskon sen muodostavan upean draamallisen kaaren alusta loppuun.

Työsi kapellimestarina ja harmonikkavirtuoosina on jo tuonut sinulle lukuisia mahdollisuuksia työskennellä tunnettujen säveltäjien ja orkestereiden kanssa. Mitä toivot tulevaisuudelta?
Kiertueen jälkeen seuraava isompi projektini on uuden soololevyni äänitys joulukuussa. Levylle tulee myös kiertueen konserteissa kuultavan Jean-Philippe Rameaun upean soinnukasta barokkimusiikkia, ja odotan innolla levytysprosessia. Keväälle on tulossa myös muita mielenkiintoisia projekteja, joista odotan päästä kertomaan enemmän. Tulevaisuudelta toivoisin, että saan jatkaa musiikin tekemistä maailmanluokan muusikoiden kanssa ja pääsisin toteuttamaan konserttikokonaisuuksia, jotka koskettavat ja liikuttavat ihmisiä.

Janne Valkeajoki (1992) on lappeenrantalaislähtöinen harmonikansoittaja ja kapellimestari. Hän opiskeli Sibelius-Akatemiassa ja Hochschule für Musik Würzburgissa, kauden 2021/2022 hän oli yksi akatemisteista Zürichin Tonhalle orkesterin ja Paavo Järven kapellimestariakatemiassa. Janne on kantaesittänyt sooloteoksia ja konserttoja mm. Magnus Lindbergiltä, Kalevi Aholta ja Aulis Salliselta, esiintynyt lukuisilla festivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomailla, sekä soittanut mm. Lappeenrannan, Jyväskylän ja Mikkelin kaupunginorkestereiden, Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin ja Radion Sinfoniaorkesterin solistina. Valkeajoen esikoislevy oli vuonna 2021 julkaistu Magnus Lindbergin koko harmonikkatuotannon kattava kokonaislevytys (NEOS Music), joka sai ylistäviä arvioita ympäri maailman ja mm. RondoClassic valitsi sen kuukauden levykseen (8/21).

jannevalkeajoki.com